STEM approach and project-based learning to teach physic in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37135/ns.01.10.06

Keywords:

project-based learning, science skills, teaching physics, STEM

Abstract

The objective of this work was to analyze the implementation of the Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) educational approach for the teaching of Physics through project-based learning (PBL) in first-year high school students. Attention was focused on developing the disciplinary content and scientific skills proposed in the National Curriculum. The study involved 197 students and 11 teachers who teach Physics and Mathematics in a rural educational institution of fiscal support. The data collection technique used was a survey, and the questionnaire instrument included Likert scale items. The results showed the interest and need that exists in the educational field to implement this approach. The findings provide an overview of teachers' knowledge of STEM and the development of scientific skills in students through APB.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asinc-Benites, E., & Alvarado-Barzallo, S. (2019). Steam como enfoque interdisciplinario e inclusivo para desarrollar las potencialidades y competencias actuales. Identidad Bolivariana, 1–12. Recuperado de: https://identidadbolivariana.itb.edu.ec/index.php/identidadbolivariana/article/view/59

Botella-Nicolás, A. M., & Ramos-Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles Educativos, 41(163), 127–141. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982019000100127&script=sci_arttext

Couso, D., Jiménez-Liso, M. R., Refojo, C., & Sacristán, J. A. (2020). Enseñando ciencia con ciencia. Penguin Random House Grupo Editorial. Recuperado de: https://www.fecyt.es/es/publicacion/ensenando-ciencia-con-ciencia

Domènech-Casal, J., Lope, S., & Mora, L. (2019). Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 16(2). https://doi.org/10.25267/RevEurekaensendivulgcienc.2019.v16.i2.2203

Fernández, C., & Oliveres, À. (2004). Cálculo de la muestra. ¿Cómo y por qué? GH CONTINUADA, 3 (3), 5. Recuperado de: http://aeeh.es/wp-content/uploads/2012/05/v3n3a192pdf001.pdf

Ferreira, J., & Rodríguez, R. (2011). Efectividad de las actividades experimentales demostrativas como estrategia de enseñanza para la comprensión conceptual de la tercera ley de Newton en los estudiantes de fundamentos de Física del IPC. Revista de Investigación, 35(73), 61–84. Recuperado de: http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1010-29142011000200005&script=sci_arttext

García-Olmo, Á. (2017). Propuestas Didácticas para La Asignatura “Física y Química” a través del deporte (Trabajo de titulación previo a la obtención del grado de Máster en formación del Profesorado de Educación Secundaria), Universidad de Cantabria, Cantabria:España. Recuperado de: https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/13134/GarciaOlmoAngel.pdf?sequence=1

García, Y., Reyes, D., & Burgos, F. (2017). Actividades STEM en la formación inicial de profesores nuevos enfoques didácticos para los desafíos del siglo XXI. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 18 (33), 37–48. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6212470

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza-Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL Interamericana Editores, S.A. http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292

Higuera, D., Guzman, J., & Ángel, R. (2019). Implementando las metodologías STEM y ABP en la enseñanza de la física por medio de Arduino. III Congreso Internacional En Inteligencia Ambiental, Ingeniería de Software y Salud Electrónica y Móvil, 5. Recuperado de: https://revistas.utp.ac.pa/index.php/memoutp/article/view/2304

Martín, O., & Santaolalla, E. (2020). Educación STEM. Revista Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (381), 41–46. https://doi.org/10.14422/pym.i381.y2020.006

Ministerio de Educación Ecuador. (2016). Currículo Nacional Ciencias Naturales. Quito, Ecuador. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/CCNN_COMPLETO.pdf

Pelejero, M. (2018). Educación STEM, ABP y aprendizaje cooperativo en Tecnología en 2o ESO (Trabajo de Fin de Máster), Universidad Internacional de la Rioja, Valencia:España. Recuperado de: https://reunir.unir.net/handle/123456789/6838

Pinto, L. (2019). Rediseñar la escuela para y con las habilidades del siglo xxi. Fundación Santillana. Recuperado de: https://fundacionsantillana.com/publicaciones/redisenar-la-escuela-para-y-con-las-habilidades-del-siglo-xxi/

Sánchez-Ludeña, E. (2019). La educación STEM y la cultura «maker». Revista Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (379), 45–51. https://doi.org/10.14422/pym.i379.y2019.008

Saravia-Vásconez, D. (2013). Incidencia de la observación y manipulación de material didáctico en el proceso de enseñanza-aprendizaje de Física unidad mecánica, en los estudiantes de Primer y Segundo Año de Bachillerato Unificado del Colegio Menor Universidad Central del Ecuador (Trabajo de investigación previo a la obtención del título de Licenciado en Ciencias de la Educación mención Matemática y Física), Quito:Ecuador. Recuperado de: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/3545

Yépes-Miranda, D. D. (2020). STEM y sus oportunidades en el ámbito educativo (Monografía para optar al título de Licenciado en Informática y Medios Audivisuales), Universidad de Córdoba, Montería: Colombia. Recuperado de: https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/2774

Zamorano-Escalona, T., Cartagena-García, Y. & Reyes-González, D. (2018). Educación para el sujeto del siglo XXI: principales características del enfoque STEAM desde la mirada educacional. Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales, (41), 1–21. Recuperado de: http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1395

Zepeda-del Valle, J. M., & Pesci-Gaitán, A. M. (2018). La matriz de operacionalización del problema científico: Una herramienta para asegurar la coherencia epistemológica. VI Encuentro Latinoamericano de Metodología de Las Ciencias Sociales, 29. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/108464

Published

2022-07-05

Issue

Section

Research Articles and Reviews

How to Cite

STEM approach and project-based learning to teach physic in high school. (2022). Novasinergia, ISSN 2631-2654, 5(2), 90-105. https://doi.org/10.37135/ns.01.10.06