Inclusion of pictograms with the alternative augmentative methodology in the development of a communication board for children with Down Syndrome
DOI:
https://doi.org/10.37135/unach.ns.001.01.06Keywords:
Alternative augmentative methodology, Pictograms, Down Syndrome, Communication BoardAbstract
Given the deficiencies and obstacles that are identified in the community so that people with Down Syndrome (SD) reach full recognition of their rights, including to develop effective communication, this work designed and implemented a web communication board as a useful information and expression tool among children with (SD), which is based on the alternative augmentative methodology for identifying pictograms and issuing messages. The architecture of the web system is scalable, therefore, it accepts modifications and improvements according to the need. Another important feature of the board is the easy usability and accessibility. To evaluate the functionality, the statistical method of Shapiro was applied, obtaining as a result a p-value equal to 0.2174 that is greater than 5% of significance accepting the proposed hypothesis. The presented solution fulfills the communicational expectations regarding the conceptual and attitudinal elements, due to the use of the material used in classrooms, which are adjusted to the learning needs of children, contributing to their cognitive and affective development.
Downloads
References
- Acosta, J., Greiner, C., Dapozo, G., & Estayno, M. (2012). Medición de atributos POO en frameworks de desarrollo PHP. XVIII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación.
- Arabito, J. (2003). Observatorio de la sociedad de la información: De la catedral al libro y del libro al Bazar de las Redes. Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en la transformación social y cultural de principio del milenio. Recuperado de http://www.tierralibredigital.com.ar./obv_soc_info_nota13.htm
- Baeza, R., Rivera, C. & Velasco, J. (2004). Arquitectura de la información y usabilidad en la web. El profesional de la información, 13(3), 168-178.
- Basil, C., Soro, E. & Rosell, C. (1998). Sistemas de signos y ayudas técnicas para la comunicación aumentativa y la escritura: principios teóricos y aplicaciones. Barcelona: Masson.
- Belloch, C. (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Material docente (on-line). Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Universidad de Valencia. Recuperado de http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf
- Cárdenas, M., Gil, A., Gómez, V. & Ríos, A. (2001). El uso de pantalla dinámica en comunicación aumentativa-alternativa. V Jornadas de SIDAR-IBERDISCAP.
- Cobo, A., Gómez, P., Pérez, D. & Rocha, R. (2005). PHP y MySQL, Tecnologías para el desarrollo de aplicaciones web. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
- Coll, C. (2008). Psicología de la educación virtual: aprender y enseñar con las tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Ediciones Morata.
- Cortes, C. & Romero, F. (2015). Síndrome de Down (Tesis de Grado inédita). Universidad de Aconcagua, Sede Quilpué.
- Domínguez, M. (2003). Las tecnologías de la información y la comunicación: sus opciones, sus limitaciones y sus efectos en la enseñanza. Nomadas revista Critica de Ciencias Sociales y Juridicas, 8, 1-68.
- Dorda, J., González, J. & Adrián, M. (2004). De las ayudas técnicas a la tecnología asistida, en Tecnología, Educación y Diversidad: Retos y Realidades de la Inclusión Digital. Actas del III Congreso Nacional de Tecnología, Educación y Diversidad (Tecnoneet).
- Gómez, J. & Cruz, S. (2008). Síndrome de Down. Carta de la Salud, 148, 1-2. Recuperado de www.valledellili.org/media/pdf/carta-salud/CSSeptiembre_2008.pdf.
- Guisen, A. (2014). Colaboración y comunicación aumentativa mediada por TIC. XVI Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación.
- Guisen, M. & Sanz, C. (2014). Diseño de ECCA (Entorno Colaborativo de Comunicación Aumentativa y Alternativa). Una ayuda tecnológica para alumnos con Necesidades Complejas de Comunicación. Edutec-e, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 50, 1-16.
- Heredero, E. & Carralero, A. (2014). Experiencias y recursos con las tics para la atención al alumnado con necesidades educativas especiales. Acta Scientiarum, 36(2), 279-286.
- Hernández, R. & Greguas, D. (2010). Estándares de Diseño Web. Ciencias de la información, 41(2), 69-71.
- Hurtado, M. & Soto, F. (2005). Tecnologías de ayuda en contextos escolares. Murcia: Consejería de Educación y Cultura.
- Mirenda, P. (2003). Toward functional augmentative and alternative communication for students with autism: Manual signs, graphic symbols, and voice output communication aids. Language, Speech and Hearing Services in Schools, 34, 203–216.
- Navarrete, T. (2006). El lenguaje JavaScript. Curso Fonaments y Cartografia i SIG. Departamento de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, Universitat Pompeu Fabra.
- Oros, J. (2008). Diseño de páginas web con Xhtml, Javascript y Css, 3era edición. Madrid: Editorial RA-MA.
- Pérez, D. (2014). Síndrome de Down. Revista de Actualización Clínica Investiga, 45, 2357:2361.
- Pérez, J. (2003). Diseño informacional de los sitios web. Acimed. 11(6).
- Roqueta, C. & Hernández, B. (2005). Recursos para la aplicación de las nuevas tecnologías en la educación del alumnado con necesidades educativas derivadas de discapacidad visual en edades tempranas. Integración: Revista Sobre Ceguera y Deficiencia Visual, 46, 13-22.
- Salazar, N., Ferrer, Y. & Toro, I. (2017). Comunicación aumentativa y alternativa mediante tecnologías de apoyo para personas con discapacidad. TED: Tecné, Episteme y Didaxis, 13(2003), 1-17.
- Sánchez-Montoya, R. (1998). Ordenador y discapacidad: Las entradas y los sistemas de acceso. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 150, 30-42.
- Sotillo, M. (1993). Sistemas alternativos de comunicación. Madrid: Editorial Trotta.
- Tetzchner, S.V. (1993). Desarrollo del Lenguaje Asistido. Infancia y Aprendizaje, 64, 9-28.
- Tetzchner, S.V., & Martinsen, H. (1993). Introducción a la enseñanza de signos y al uso de ayudas técnicas para la comunicación. Madrid: Visor.
- Valero, C., Redondo, M., & Palacín, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La educación digital magazine, 147, 1-21.
- Vergara, M. (2008). La naturaleza de las representaciones sociales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(1).
- Villa, M., & Martínez, L. (2008). Comunicación aumentativa y alternativa. Disponible en http://www. jmunozy.org/files/9/Necesidades_Educativas_Especificas/aula_pt/conocer_mas/diversidad-murcia/UNIDAD26. pdf