Automating the estimation of graduation and retention rates used for institutional evaluation. Case study at Escuela Superior Politécnica de Chimborazo Riobamba – Ecuador

Authors

  • Hernán Darío Centeno 1Dirección de Tecnologías de la Información y Comunicación, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
  • Juan Carlos Díaz 1Dirección de Tecnologías de la Información y Comunicación, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
  • Gustavo Xavier Hidalgo 1Dirección de Tecnologías de la Información y Comunicación, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

DOI:

https://doi.org/10.37135/unach.ns.001.03.03

Keywords:

Indicator, computer system, reports, graduation rates and retention rates

Abstract

Some of the parameters to be met by the Universities and Polytechnic Colleges in Ecuador throughout the evaluation and accreditation process are graduation and retention rates. These parameters derive from the number of students admitted for the first time in each major, the number of students enrolled and the number of students who exit the system. For the estimation of these parameters, it is necessary the collaborative work of career committees that are integrated by 5 or 6 faculty members. It is in this phase where the use of Information and Communication Technologies (ICT) as a tool is required as a tool that contributes to the automation of processes through the integration of computer systems. Chimborazo Polytechnic College (ESPOCH) currently has 7 colleges and 38 majors.  Each major counts with its own academic desk system, where the necessary information for the estimation of the aforementioned rates is collected.  In this sense, the academic desk system included reports that allow the estimation of these parameters. This study aimed to optimize the work and to guarantee the accuracy of the information obtained in a more efficient period. As a result, we have the integration of reports that show the parameters of the rates fulfilling the expectations related to the automation of the reports.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- Abarca, E., Huezo, D. & Mejía, J. (2013). Sistema informático para el control administrativo del complejo educativo “Federico González” en el municipio de San Sebastián departamento de San Vicente (Tesis doctoral). Facultad Multidisciplinaria Paracentral de la Universidad de El Salvador, San Vicente, El Salvador.

- Adya, A., Blakeley, J., Melnik, S. & Muralidhar, S. (2007). Anatomy of the ado. net entity framework. In Proceedings of the 2007 ACM SIGMOD international conference on Management of data. pp. 877-888. ACM

- Asamblea Constituyente del Ecuador (2010). Registro oficial (Organo del Gobierno del Ecuador), año II-Quito, jueves 14 de Septiembre del 2006-no 356; Ley organica reformatoria a la ley orgánica de defensa del consumidor.

- Barroso, J., Cabero, J. & Romero, R. (2002). Las personas mayores y las nuevas tecnologías: una acción en la sociedad de la información. Revista Innovación Educativa, XXII, 319- 337.

- Cabrera, V. (2005). El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana de Educación, 36(12), 1-7.

- Castillo, J. (2016). Serialización/desacralización de objetos y transmisión de datos con JSON: una revisión de la literatura. Tecnología en Marcha, 29(1), 118-125.

- CACES. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2015). Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Modelo de Evaluación Institucional de Universidades y Escuelas Politécnicas.

- CACES. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2015). CACES adoptó cinco criterios de evaluación a las universidades. EcuadorUniversitario.Com [Online]. Recuperado de: http://ecuadoruniversitario.com/de-instituciones-del-estado/ceaaces/ceaaces-adopto-cinco-criterios-de-evaluacion-a-las-universidades/. [Acceso: 05-Marzo-2019].

- CACES. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2013). Informe General sobre la Evaluación, Acreditación, y Categorización de las Universidades y Escuelas Politécnicas.

- CACES. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (2011). Nueva fórmula de distribución de recursos a favor de las Universidades y Escuelas Politécnicas.

- CACES. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2015). Proceso de evaluación, recategorización, acreditación y categorización. p. 66.

- Dias, J. (2007). Acreditación de la educación superior en América Latina y el Caribe. Madrid-Barcelona-México: GUNI, Mundi-Prensa.

- Gabillaud, J. (2015). SQL Server 2014: Administración de una base de datos transaccional con SQL Server Management Studio. Barcelona: Ediciones ENI.

- Guevara, L. (2012). Retención estudiantil en la educación superior: revisión de la literatura y elementos de un modelo para el contexto colombiano. Colombia: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

- Marco, F., Lacruz, M. & Cortés, A. (2002). Representación y organización del conocimiento. La revolución digital en las bibliotecas y los centros de documentación. Universidad de Zaragoza. Facultad de Filosofía y Letras.

- Mascheroni, M. & Irrazábal, E. (2016). Framework para la creación y ejecución de pruebas automatizadas sobre servicios REST. In XXII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (CACIC 2016).

- Milia, M. (2014). Marco de Políticas Públicas de Ciencia, Tecnología y Educación Superior en el Ecuador. Nuevos horizontes: dinámicas y condicionamientos para una Investigación Universitaria de cara a la Sociedad. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires. Ponencia.

- Neild, T. & Van Jones, M. (2014). Windows Server 2012 R2: Administración avanzada. Ediciones ENI.

- Nobregas, K., Díaz, R. & Mora, M. (2013). Sharereport: framework extensible orientado a la generación de reportes y la recuperación de información desde documentos. Editions thinking the future. Convencion y feria internacional de Ciencias Computacionales e Informáticas.

- Nuño, A., García, A., Blanco, J., Casaravilla, A., Castejon, Á., Mahillo, Á. & Malinga, M. (2013). Protocolo de calidad para la tasa de permanencia a un año en la Universidad Politécnica de Madrid. III Conferencia Latinoamericana sobre el abandono en Educación Superior. 13-15 de noviembre de 2013, México.

- Postman [Online], “Postman | API Development Environment.” [Online]. Recuperado de: https://www.getpostman.com/. [Acceso: 05-Marzo-2019].

- Puma, G. & Vinicio, M. (2012). Desarrollo del sistema de gestión académica para la Escuela Gonzalo Rubio Orbe de Otavalo (Bachelor's thesis, Sangolquí/ESPE).

- Salazar, O., Aguirre, F & Osorio, J. (2011). Herramientas para el desarrollo rápido de aplicaciones web. Scientia et Technica, 1(47), 254-258.

- Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. International Journal of Educational Technology in Higher Education (ETHE), 1(1).

- Sant'Anna, M. (2010). Reportes en .NET con Crystal Reports.

- Sierra, F. (2011). Microsoft C#. Curso de programación (Vol. 7). Grupo Editorial RA-MA.

- Tramullas, J. (2006). Software libre para gestión de recursos de información digital. Madrid: Pearson Prentice-Hall.

- Trasobares, A. (2003). Los sistemas de información: evolución y desarrollo. Proyecto Social: Revista de Relaciones Laborales, (10), 149-165.

Additional Files

Published

2019-06-06

Issue

Section

Research Articles and Reviews

How to Cite

Automating the estimation of graduation and retention rates used for institutional evaluation. Case study at Escuela Superior Politécnica de Chimborazo Riobamba – Ecuador. (2019). Novasinergia, ISSN 2631-2654, 2(1), 24-32. https://doi.org/10.37135/unach.ns.001.03.03